miercuri, 3 februarie 2016

”Viața pe un peron”


Am fost intrebata zilele trecute care este cartea mea preferata. Fara  ezita, am raspuns „Viața pe un Peron”. Am citit-o de 2 ori, prima data în liceu, iar apoi în primul an de faculate. Daca la prima lectura mintea mea nu era pregatita sa o inteleaga, am constatat ca dupa cate lectii de filosofie si dupa cate articole citite despre carte si continutul ei, sinapsele mele au renascut si m-au ajutat sa corelez anumite semnificatii. 
Desi nu-mi  amintesc exact toate detaliile care mi-au placut sau care m-au marcat la un moment dat, am ales sa inchei cu cateva citate pe care le-am gasit notate in jurnalul meu: 
  1. " Dragostea e o luptă între două suflete şi între două trupuri în care uneori nu e niciun învingător, alteori nu e niciun învins . "
  2. " Goya zicea că somnul raţiunii naşte monştri. Da, e adevărat probabil. Dar şi somnul dragostei naşte monştri. Şi somnul încrederii în ceilalţi. "
  3. " Undeva spre limita disperării, eu am găsit totdeauna speranţa. " 
  4. " Aşteptarea ne dă iluzia că facem ceva aşteptând, când, de fapt, nu facem altceva decât să murim suportabil, puţin câte puţin. "
  5. " Oricât de frumoasă ar fi o melodie, vine o clipă când ea e acoperită de tăcere. " 
  6. " Poate că pentru a-şi regăsi dragostea de viaţă, când o pierd sau se uzează, oamenii sunt siliţi uneori să străbată un coşmar. Dacă au norocul să iasă din el nemutilaţi, pot spera din nou. "
  7. " Greseala oamenilor a fost ca niciodata nu s-au priceput sa se uite langa ei. Li s-a parut ca daca fericirea exista, ea trebuie sa fie inaccesibila sau, oricum, foarte greu de atins. Dincolo de orizontul lor. "
  8. " Pierderea dragostei este răul cel mai mare care i se poate întâmpla unui om. N-o ai decât dacă ai norocul s-o întâlneşti. Strângând în braţe aerul, reuşeşti cel mult să te sugrumi. A iubi înseamnă a simţi nevoia să te dărui. "
9 . Si nu in ultimul rand decalogul scris de personajul cartii sale si pus pe peretele salii de asteptare din acea gara pustie , pentru a-l citit de fiecare data si pentru a se convinge ca acele porunci trebuie urmate :
" Iată-le cum sună:
Prima poruncă: Să aştepţi oricît.
A doua poruncă: Să aştepţi orice.
A treia poruncă: Să nu-ţi aminteşti, în schimb, orice. Nu sînt bune decît amintirile care te ajută să trăieşti în prezent.
A patra poruncă: Să nu numeri zilele.
A cincea poruncă: Să nu uiţi că orice aşteptare e provizorie, chiar dacă durează toată viaţa.
A şasea poruncă: Repetă că nu există pustiu. Există doar incapacitatea noastră de a umple golul în care trăim.
A şaptea poruncă: Nu pune în aceeaşi oală şi ru­găciunea şi pe Dumnezeu. Rugăciunea este uneori o formă de a spera a celui ce nu îndrăzneşte să spere singur.
A opta poruncă: Dacă gîndul ăsta te ajută, nu evita să recunoşti că speri neavînd altceva mai bun de fă­cut sau chiar pentru a te feri de urmările faptului că nu faci nimic.
A noua poruncă: Binecuvîntează ocazia de a-ţi aparţine în întregime. Singurătatea e o tîrfă care nu te învinuieşte că eşti egoist.
A zecea poruncă: Aminteşte-ţi că paradisul a fost, aproape sigur, într-o grotă.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu